Thursday 3 January 2013

berilah aku ketenangan

exam2!!.. urm esok bakal bermula segalanya.. knpe urm2 ADA , ko kne bersemangat.. go2 ada boleh!  tkutnya ya allah, semoga di permudahkan segalanya.. tenangkanlah hatiku bila menjwapnya. sebenarnya hati tak tenang jugak sekarang nih.. mslh jiwa mula mndekatiku. ~tolak ke tepi dulu~ . just think about exam first.. dah hbis semua ni, ko nak berangan ke, nak pergi jalan2 ke terpulang pada ko tapi ada hadnya... tpi fkir jugak, lepas exam aku balik kmpung terus.. ~berjalan?? ~ klau dah balik kmpung tak da dah nak berjalan2, sbb jenis aku mmg tak jalan, tapi kalau ada kwn ajak, mak ayh izinkn, apa lgi di tggu, pecut... haha pantang org ajak kluar kan..

klau time stdy mesti ada je aku buat krja lain.. aku tak leh focus lama2.. bkn jenis aku... huhu mcm skrang ni telinga dengar lagu.. skip kjap stdy.. fikiran aku melayang ntah ke mana.. jiwa aku kusut sekarang nih.. bila nak berakhir.. sabar2, ujian exam.. aku kena pandai manage, jgan cmpur adukkan sumenya.. ~mcm air teh cmpur skit dengan tepung, dok jadi menda dak.. tak nok kawe makan... ~ perumpamaan menda la ko bgi ni syuhada.. ~sje nak sedapkan hati~.. um mak, syuhada nak balik.. tak snggup tanggung smua ini.. kalau dduk kampung ada mak ayah, azwani , tak da lah duk memikir msalah dkat sini.. syuhada tak kuat mak, menangis je syuhada mampu.. tiap kali semayang berdoa semoga semua ini kembali seperti biasa.. syuhada dah cuba sttle suma ini, tapi tak jumpa pengakhiran dia lagi.. mungkin kejap lagi, esok ataupun bila dia dah tenang. hurm..

 mybe semua ni ada sebab dan hikmah tersendiri. Allah jadikan smua menda bersebab.. muhasabah diri balik.. salah aku jugak, aku dah minta maaf.. aku harap dia maafkan aku.. take time.. semua org tak lepas dari buat kesilapan. to lah orang cakap an hati siapa tenang kalau buat orang terasa dengan kita, ada jugak terlepas pandang kadang2 apa yang dia buat to menyakiti hati orang lain.. pengajaran buat diriku.. di sini aku nak mintak maaf kalau selama ni aku ada sakitkan hati korang2 atau yg tengah mmbaca ni.. ~ade ke org baca~.. ade ke tak de bukan aku nmpak pon kan.. (-__-)  . sama2 muhasabah diri kita.. sentiasa memohon dan meminta keampunan kepada allah. semoga hidup kita sentiasa berada dalam keredhaanNya..

Merenung kembali apa yang dilakukan,
sepanjagn hari,
seiring nafas,
selanjut usia,
sekiranya khilaf,
bersegera bertaubat,
maka,
tidak akan ulangi perkara yg sama,
InsyaAllah..
untuk semua dan diriku juga.
~ Bermuhasabalah~

*mana mungkin segala apa yang berlaku di sekeliling kita nak ikut cara kita, kehendak kita dan sentiasa memuaskan hati kita. apa yang kita fikir dan lakukan tak semestinya sentiasa betul ..

Pesan Rasulullah S.A.W dalam hadith baginda:
“Peliharalah titah perintah Allah nescaya Dia akan memelihara engkau(sepanjang masa), peliharalah larangan Allah nescaya engkau dapati Dia selalu di hadapanmu. Apabila kamu meminta, hendaklah kamu meminta kepada Allah dan apabila kamu memohon hendaklah kamu memohon pertolongan dari Allah.



ok, time aku nak smbung stdy aku.. dah nangis, dh lega dh skit. ngis?? whats!!.. ~mnje der ngis2~.. biar lah orang nak kata apa, dah ngis melegakan hati aku.. apa lagi curahkan smua air yg terkndung dalam mata.. ayat apa ni.. mcam tak kena je.. kata2 mutiara baru nih. hehe semua yang baik itu datang dari Allah dan buruk itu datang dri kelemahan sya sendiri.. babai.. assalamualaikum

No comments: