Monday 13 May 2013

bersyukurlah....

akhirnya jari jemari ini menaip jugak di laman sesawang yang bersawang dan berlalang ini.. ~ayat pe ni syuhada, ko mngrut..~ saja je buat ayat gitu, tak ada idea nak mengarut.. fuh.. lama dah tak bukak blog ni kot.. um tak bukak?? ada je bukak tapi just for read apa yang di karang je kot, malas nak menaip.. baca balik apa yang di karang?? ape2 je la...  lagipun tak ada menda pon nak di ceritakan.. tapi hari ni tetiba rajin pulak nak menaip.. nak cerita satu menda.. 

hari ini aku ada exam.. subjek hadis maudu'.. tak tahu la plak ustaz ni suruh jwap soklan bdsarkan apa yang di tayangkan. ala maksudnya soklan bukan pada kertas, tapi di pancarkan oleh lcd.. korang paham kan.. dah la syuhada ni rabun orangnya, memang tak nampak la apa yang ustaz tayang to, sabar je la rasa.. rasa macam diri ni buta, tak boleh melihat. kena pandu dengan orang di sebelah. rasa macam kecewa sgt sebab tak nampak apa kot, just nampak ayat berwarna hitam dan tak tahu apa isi kandungan to. so jawap soklan pon dengar member sebut , kalau dia cakap pon aku tak leh nak bayangkan.. so wujudla di situ perbincangan.. hehe



kita cerita psal spek lak.. pagi tadi masa kawan buat prsention, knonnya nak pakai la spek mata sebab tak nampak kan power point presention yang diorang buat to, sekali buka bekas spek ada kain dia je . spek nya mana. gelisah kot.. trs tnye mmber . dia cakap asal tnya aku, spek mata ko kot... aduiii blur di situ.. iye tak iye jugak, spek mata sendri tnya kawan... hurmm trs tpikir sendiri.. dekat mana spek aku ye. dekat rumah kot. agak sendiri la to. tiba masa naik bas td, housemate pon cakaplah.. "ko ttggl dalam makmal ict kot".. ok fine. sememangnye aku tetnggl. jumaat lepas aku ada kelas dlm makmal ict to. ok dh 3 hari aku ttnggl spek to. ntah ada ke tidak lagi. minta2 la ada, kalau tak terpaksa la pkai lens. aku tak suka pkai lens sebab menyusahkan. tpi beli gak.. huhu tapi pagi2 esok kena tengok jugak, jantung hati to... amat penting bagi orang yang rabun macam aku ni..

ni baru rabun, macam mana la orang yang sememangnya penglihatannya tak ada. aku bersyukur sebab masih boleh melihat walaupun rabun. kalau rabun boleh pakai spek, kalau buta. tapi aku bukan nak menghina orang yang tak boleh melihat. semuanya ada hikmah apa yang Allah buat.. orang yang tak boleh melihat ni dia terselamat dari dosa mata sebab dia tak nampak apa yang berlaku di sekelilingnya. dengan keadaan  dunia sekarang ni, macam2 pakaian kita boleh lihat. semuanya tak cukup kain.. tapi bgi golongan yang tak
boleh melihat ni, dia dapat lindungi mata dia dari tengok menda yang tak sepatutnya dilihat. berbeza dengan orang yang boleh melihat sperti aku ni. sesungguhnya bersyukurlah dengan apa yang Allah kurniakan kepada kita. 





ok sampai sini sahaja cerita untuk hari ini.. maghrb pon nak dekat.. apa pon apa yang baik datang dari Allah dan yang buruk datang dari kelemahan saya sendiri. kalau ada yang salah harap dimaafkan. semoga diri kita semua sentiasa diberkati olehNya,, amin.. assalamualaikum (^__^)

No comments: